Home Blog Geen onderdeel van een categorie Duurzame e-commerce: een praktische gids voor webshops

Duurzaam ondernemen staat steeds hoger op de agenda. Consumenten worden er gevoeliger voor, zo blijkt uit het laatste onderzoek van SafeShops.be. Bijna de helft van de Belgische consumenten vindt dat een goede webshop oog heeft voor duurzaamheid, maar drie op de vier kunnen spontaan geen goed voorbeeld noemen.

Er is dus nog veel ruimte voor verbetering. Duurzaamheid zou voor iedereen een strategische prioriteit moeten zijn. Niet alleen voor de retailers, maar ook voor de industrie, leveranciers, de overheid én de consument zelf. Steeds meer industriële partners eisen al een duurzame bedrijfsvoering. Regeringen op alle niveaus voeren een strenger beleid en strengere regelgeving in om de CO₂-uitstoot, de luchtverontreiniging en de congestie te beperken en te verminderen, waardoor je als bedrijf uiteindelijk gedwongen wordt om je aan te passen.

Wat kan jij doen als webshop om de impact op het milieu van je online onderneming te beperken?

Wij maakten er samen met duurzaamheids-specialiste en onderzoekster Heleen Buldeo Rai en een aantal belangrijke spelers op de markt een white paper over. Het werd een praktische gids boordevol inzichten, inspirerende cases en concrete tips waar je meteen mee aan de slag kan. En dat voor elk onderdeel van je zaak: van het gebouw en je assortiment tot verpakkingen, leveringen en retouren.

Dit zijn de belangrijkste tips op een rijtje:

  1.  Bied duurzame alternatieven aan voor je klassieke producten en zorg dat je klant hierop kan zoeken en filteren.
  2.  Bied duurzame leveringsopties aan en benadruk die in de check-out.
  3.  Werk met je logistieke partner niet-thuis alternatieven uit die het rijden dubbele kilometers vermijden
  4.  Maak goede afspraken met je logistieke partner en zorg voor privacy-conforme afspraken om onderling klantenvoorkeuren inzake levering te delen.
  5.  Ga voor slimme verpakkingen en vermijd ‘luchtverpakking’.
  6.  Kies voor herbruikbare of gerecycleerde/recycleerbare verpakking.
  7.  Begeleid je klant doorheen je website en help hem bewuste keuzes te maken.
  8.  Geef je klant voldoende productinformatie zodat hij zo juist mogelijk aankoopt en je retours zo veel mogelijk vermijdt.
  9.  Bied je klant deze 10 kant-en-klare tips aan om bewust en duurzaam online te shoppen.

Wil je meer weten of zien hoe anderen dit in de praktijk omzetten? Raadpleeg dan zeker onze white paper Sustainable e-commerce: a how to guide for retailers.

Verder vind je nog heel wat studies, tips en tricks in het kenniscentrum op onze website.